مصراوي سات

كل ما يخص سوفتات الاجهزة

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه ورضاء نفسه وزنة عرشه من قال سبحان الله وبحمده في يوم مائة مرة حطت خطاياه وإن كان مثل زبد البحر
الاعلانات فى مصراوى سات مجانى لكل اعضاء المنتدى وشكرا
 
اذكر الله و صلى على الحبيب محمد عليه الصلاة و السلام

كل اعضاء مصراوى سات الكرام منتديات الاسراء سات اقوى المنتديات العربية
كل اعضاء مصراوى سات الكرام منتدياتالاسراء سات اقوى المنتديات العربية

    كلمات جميع اغاني عمرو دياب

    شاطر

    rafeek helmy
    عضوا جديد
    عضوا جديد

    عدد المساهمات : 1
    نقاط : 3
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 03/03/2012

    كلمات جميع اغاني عمرو دياب

    مُساهمة من طرف rafeek helmy في السبت مارس 03, 2012 3:05 am

    البوم يا طريق 1983


    1- احلى دنيا
    كلمات : عوض الرخاوي
    الحان : ياسر عبد الحليم
    توزيع : عزيز الناصر

    امتا نشوف البسمة الحلوة
    مليا شفايف كل الناس
    امتا نشارك بعض في غنوة
    غالية ونملى الكون اخلاص

    امتا نعيش من غير احزان
    امتا نشوف القسوة حنان
    احلى يا دنيا تكوني امان
    والقي الناس بتحب الناس
    احلى دنيا ..... احلى دنيا

    ليه في قلوبكوا امان وشكوك
    خلو الورد وشيلوا الشوك
    عمر الحب ما عاش في قساوة
    لا بتنسى وعينيك بتبوح

    غنوا اغاني الحب الصافية
    ياما الحب بيشفي جراح
    محلى الغنوة الحلوة الدافية
    لو قدامها امل وبراح
    _____________________________


    2- بحب الحياة
    كلمات : هاني ذكي
    الحان : عزمي الكيلاني
    توزيع : عزيز الناصر


    بحبك لأنك عيون الحياة
    بشوف بيكي املي اللي كان انتهى
    بحبك لأنك في اخر ندا
    لقيتك في قلبي بتروي صباه

    ساعات يا حبيبتي ياخدني خيالي
    وافكر في حالي من غيرك انتي
    لمين يا حبيبتي هكمل حياتي
    دا انا امنيتي اتبنت بيكي انتي

    بحبك لأنك وهبتي بحبك لقلبي مناه
    بقيت يا حبيبتي بحب الحياة

    بفكر في اسرع طريق لللقى
    في رحلة حياتنا اللي هتكون لنا
    هتبقي معاي في صبحي ومساي جميلة
    هنبقى انا وانتي في عالم سعيد
    في صمته وجنونه وامله العنيد

    اكيد يا حبيبتي هكمل حياتي
    دا انا امنيتي اتبنت بيكي انتي
    اكيد يا حبيبتي هكمل حياتي
    دا انا امنيتي اتبنت بيكي انتي

    بقيت الحياة اللي جاية لنا
    هتبقى دي احلى سنين عمرنا
    وجودك معايا هيبقى البداية الحقيقة الجميلة
    هكون ليكي دايما ومهما يكون
    دا انتي الواحدة اللي ليكي هكون

    _____________________________


    3- المدينة
    كلمات : عصام عبد الله
    الحان : عزمي الكيلاني
    توزيع : عزيز الناصر

    المدينة قلبها زحمة بالهموم
    والعيون تايهه بتدارى في الغيوم
    مين يهمه الا همه مين بيصرخ غير لالمه
    غابت كل يوم غربت كل يوم

    المطر باعت معاه دموع الندم
    بكرة تشتي على الزحام
    الزحام يبقى فضا
    والدموع ساعتها نشحت كل ندم
    عل الحكايات اللي ضاعت
    اللي ضاعت في المدى

    حبيبتي المدينة متاهة بشر
    شوارع حزينة بقايا صور
    حبيبتي المدينة في رياح القدر
    وحيدة مسكينة بداري الخطر

    _____________________________


    4- الزمن
    كلمات : هاني ذكي
    الحان : هاني شنودة
    توزيع : عزيز الناصر


    الزمن بينسى دايما مع الزمن مفيش وعود
    اللي كان عايش في قلبي النهاردة ملوش وجود

    الزمن ملهش صاحب ملهش قلب ولا مشاعر
    خطوته مشوار في قلبي عشت فيه دايما مهاجر

    مع الزمن الجرح بيتنسي والذكريات الحلوة تدبل
    مع الزمن بنبتدي دايما حكاية فيها تخلص
    ننسى الملامح والوجود والعناوين
    يمكن نتوب عن ذكريات عاشت معانا
    ضاعت في يوم من الزمن

    الزمن دموع بتجري او ضحكة ما لها أي معنى
    او لعبة ملناش يد فيها مهما اتشائمنا وتفائلنا
    كنت اجبن منه دايما عمري ما فكرت اواجه
    كنت خايف منه يمكن لو كان بشر كنت فهمته

    عشرين سنة من يوم ما اتولدت احلم معاه
    يوعدني اصدق عشرين سنة مروا وكأنهم سراب
    وكان بيكدب كتب حكايته على الوجوه
    والم في كل ضحكة وساب علاماته الحزينة
    على طريقي اللي من زمان

    _____________________________


    5 - في احضان الجبل
    كلمات : هاني ذكي
    الحان : هاني شنودة
    توزيع : عزيز الناصر


    في يوم والشمس طالعة بالوانها البريئة ولمستها الدهب
    همسك ايدك وهاخدك لبيت ابيض صغير في احضان الجبل
    البيت دا فيه اتولدت على بابوا كبرت
    واتعلمت ان اغني اول غنوة دافية زي شمسنا
    زي قلوب الصبايا اللي في حينا
    والالوان البريئة على ابواب بيوتنا
    على الجدران بتحكي ان الكون اتولد
    في بيت مصري صغير في احضان الجبل

    ضوء الفجر خافت بيرسم المعاني
    من بعد ليل طويل
    والنيل امواجه تصحى وتحكي ذكرياتها
    من الاشجار للنخيل

    وانا الطفل الصغير لكن بسمع وافكر
    حاسيت في كل لحظة
    اني حاضر وذكرى وجزء من المكان ده واني مش وحيد

    الزمن راكع هناك بيهمس للجمال
    ما تكون حجر اتكلم يا حجر
    لكن صمته الجميل سنين ورا سنين
    وجيل من بعد جيل فضل حرف ملامحه
    في ضميري في ابتسامتي في نظرتي لبكرة وحبي للحياة
    _____________________________


    6- نور يا ليل
    كلمات : عبد الرحيم منصور
    الحان : هاني شنودة
    توزيع : عزيز الناصر


    نور يا ليل الاسرار
    يااللي عشقناك واحنا صغار
    احنا بنصفح وانت بتجرح
    زي ما قالوا عليك دوار

    فتح يا شجر الاحلام
    قد ما بدور الايام
    فتح واطرح نفسنا نفرح
    دا المشوار جنة على نار

    روق يا بحر العشاق
    بتسافر فيك الاشواق
    روق واوعد انك تسعد
    قلبين ضاعوا مع التيار

    قرب يا مرسى البحار
    للي ضاع عمره في اسفار
    خليه يرسى اوعاك تنسى
    انه غريب عن اهل الدار

    _____________________________


    7- وقت وعشناه
    كلمات : عصام عبد الله
    الحان : عزمي الكيلاني
    توزيع : عزيز الناصر



    وقت وعشناه انتي وانا جرح حفرناه لبقيت عمرنا
    دلوقتي خلاص مواعدنا خلاص بتدق خلاص اجراس حزننا
    مش لاقي كلام يوصف الام جرح الاوهام ويبارك لنا
    كنا في الام كنا في حنان وكان يا مكان كان في حبنا

    فاكرة الامل لما التقينا زي الغزل مالي علينا
    فاكرة العطش لما ارتوينا كان القدر راضي علينا
    لقينا في بعضنا شئ ضايع مننا وتوهنا في عالم حبنا
    وغرقنا في بعضنا ونسينا وقتنا وعيون الامل بتشدنا

    دلوقتي خلاص مواعدنا خلاص بتدق خلاص اجراس حزننا
    وقت وعشناه انتي وانا جرح حفرناه لبقيت عمرنا
    يا حبيبتي وداع مكتوبنا ضياع غربة والام مكتوب بعدنا
    _____________________________


    8- يا طريق
    كلمات : عبد الرحيم منصور
    الحان : هاني شنودة
    توزيع : عزيز الناصر



    يا طريق يا طريق ماشين يا طريق
    بقلوب عطشانة الم وسماح
    نفسنا في هواك ننسى اللي راح
    كداب كداب اللي يقول تعب
    لو قضى العمر معاك في عذاب

    اسامينا مزروعة فيك قناديل في سما لياليك
    من صغرنا عايش لمين بنعشق ونحن لمين
    نفرح لما نلاقيك ونقولك اهلا بيك

    دقينا فيك ابواب وفارقنا فيك اصحاب
    طول عمرنا ملك ايديك نقرا الاحزان في عينيك
    ونروح وبنرجع بيك ونقولك اهلا بيك



    البوم غني من قلبك1984


    1- حال الشجرة
    كلمات : عبد الرحيم منصور
    الحان : محمد الشيخ
    توزيع : طارق مدكور

    ايش حال الشجرة والقمرة وناس المشوار
    وايش حال القعدة والسهرة بليل في الدار
    وايش حال عشرتنا ولمتنا تحت الاشجار
    وايش حالك انتي يا حبيبتي يا تلج ونار
    قلبي في بحورك دا مراكبي وانتي التيار

    ايش حالك ياسمرة ياتمرة يا رب الكيف
    يا مراكب شموستي الجاية يا قمر الصيف
    خديني راعي في مراعيكي وخديني طيف
    وارويني من مي هواكي جوايا خريف
    دا انا صاحي ولسه الناس نايمة مدة وزمان
    جوايا مراكب يا ما عايمة ناس .........

    ايش حالك يا قلبي الدافي يا نسمة وطيف
    يا قلوع البحر المبتسمة في عيون الطيف
    ضميني بجناحك الاخضر في عز الصيف
    واحكيلي عن فارس اسمر بدم خفيف
    دا انا مهما اتغرب ولا اقسى بلاقي حنان
    وسفينتي بترجع للمرسى من غير احزان
    _____________________________


    2- عصافير الحب
    كلمات : عصام عبد الله
    الحان : سيف الدولة حمدان
    توزيع : فتحي سلامة

    عصافير الحب مالت وقالتي كلام وطارت
    وبينه كان عليكي ام يااموا رمش سايب

    وانا اقول ايه الحكاية هيمانة ورايحة جاية
    سرحانة مع غنايا سرحانة مع غنايا
    اتاريه الحب جالك طايرلك عقل بالك

    اه يا ليلي يا عينوا ياني من الحب الاولاني
    بيخلي الحب اه ويخلي الاه اغاني
    شوفي لما الحب جالك طايرلك عقل بالك

    عصافير الحب قالت
    ........................
    من اول نسمة فاتت وقالت

    فعنيكي الحب باين الوان زي الجناين
    قلبك عمال بيضحك ويسمع في المداين
    ____________________________


    3- اشوف عينيكي
    كلمات : عصام عبد الله
    الحان : تراث
    توزيع : محمد هلال

    انا اشوف شعورك مفرودين تحت القمر
    النيل قصادي يغسل احزان البشر
    وقال ايه عايزة اروح اليكي واعتذر
    شعورك انتي سيول بتحدفنا سوا

    انا اشوف عينيكي تروح اشارة للمنى
    تنده عليكي الانتظار مليون سنة
    البعد لسه منسهاش الدندنة
    عنيكي زي دوالي قلبي اللي انكوا

    انا اشوف شفايفك مستعدين للوفا
    انسى اللي خاين ............الصفا
    ........................روحي مهفهفة
    شفيفك انتي المتصبرين على النوا

    انا اشوف اشوفك ابقى غير ما كنت انا
    عملالي ايه بس انتي وانا مش من هنا
    بترضي غربة قلب روح مطمنة
    انتي اللي خليتي الحياة ميلة الهوا
    _____________________________


    4-بتغني لمين
    كلمات : شوقي حجاب
    الحان : تراث
    توزيع : فتحي سلامة

    بتغني لمين ولمين ولمين بتغني لمين يا حمام

    لاتنين احبة جوة الجنينة ولنسمة دايبة والروح سفينة
    ورد المحبة اهه هل وطل على البني ادمين ياسلام

    بتغني للي بيقول يا هادي يا كتفني شيلي ارزاق ولادي
    خلي تكالك على الفتاح وارزق يا معين يا سلام

    لعروسة فلة وعريسها ضلة والصحبة شلة بالفرحة هلة
    والنور زهور وفرش محطوط وعقود يا سمين ياسلام

    يا حمام يا بني للشمس غني للورد غني للارض غني
    وفي نني نني عين الوطن وللمصرين يا سلام

    بتغني لمين للمصرين

    _____________________________


    5- غني من قلبك
    كلمات : هاني ذكي
    الحان : عزمي الكيلاني
    توزيع : فتحي سلامة

    غني من قلبك وقلبي غني بالاتنين سوا
    كلمتني وطمنتني قبل ما اجي هنا
    بحس بيها بين وجودي وبين شفايفي بتبتسم
    بحبك انت انا هغني ولحبك انت انا هغني

    قالت لي بالحب اقدر المس أي نجمة من هنا
    كنت خايف انما في كلامها رنة من السما
    ووقفت اليوم اغني تحت الانوار لوحدي
    مهما فرقنا المكان انما احنا سوا

    بحكيلكوا عنها وصدقوني في كل كلمة قولتها
    هي الحقيقة اللي في خيالي وفي كل لحظة عشتها
    بسمعها في كل غنوة والمحها في كل فكرة
    تفترق بينا السنين انما احنا سوا
    _____________________________


    6- مصرية
    كلمات : شوقي حجاب
    الحان : محمد قابيل
    توزيع : فتحي سلامة

    مصرية بعيون مصرية خطوتها شابة وعصرية
    الروح طرواة العصرية والقلب شمس الحنية
    واصيلة زي الحرية وعيونها بتقول يا عينيا
    مصرية اه مصرية اه مصرية اه مصرية

    انتي الطفولة اللي في دمي واختي ساعات وساعات امي
    وانت الحبيبة اللي تضمي بعيون حنانك وتسمي
    انتي الامل وانت الظاهرة وانت النهاردة عشان بكرة
    وانتي العيون شمعة وسمرة وانتي الجمال وانتي التمرة

    مطرح ما روحي تروح رايحة ريحة الحنان بتروح فايحة
    تخضر روح روحي وتصحى وزهور حياتي تروح طارحة
    ضحكتها شمس وشمسية شقاوتها ملهاش في اسية
    خطوتها ثابتة وفرسية وهي شطي ومراسيي

    الحلوة ماشية معدية شايلة الدهب والفضية
    قلة ومية موردية والخد ضحكته وردية
    بنت البلد يا طراوة العصر وعصير جمال الكون والعصر
    هز القلوب واتشد يا خصر دي الحلوة مصرية ومن مصر
    _____________________________


    7 - يا خلي
    كلمات : شوقي حجاب
    الحان : تراث
    توزيع : فتحي سلامة

    اه على اللي في قلبي وعاللي في روحي منك انت يا خلي
    نسمة هواك لما بتوصلي معرفش ايه اللي بيحصلي

    يا وردي يا فلي يا شجري يا ضلي اه اه اه اه اه يا خلي

    اول ما اشوفته يا روحي دابت جروحي وقولتله خلي
    خليلي روحك في روحي وروح غني يا روحي وبلي

    شمس الاصيل فتحت صحصح تفاه وجاني وقالي
    روح الحبيب فحفحت صحيت لي عقلي وقلبي وكلي

    انا شلتله في العيون عل كل لون من الحب وشالي
    وازاي في يوم راح يهون الحب ويهون اللي حصل لي

    شجر المحبة يدوم واحنا المحبة بعينها تملي
    بحر الاسى وهموم لاجل اللي قلبه اسود وعزولي
    وانا وسط بحرك بعوم واديك وادادي وادادي واحلي
    مركب محبة ندوم ويا مركب العزال ما تحلي
    _____________________________


    8 - يا ليلة
    كلمات : ناصر رشوان
    الحان : طارق مدكور
    توزيع : طارق مدكور

    سمارة والبدر طالع ومنور كل الشوارع
    بنلاقي الحلم اللي ضايع جوة عيونك يا ليلة

    ونرمي حمل الهموم وبننسى عذاب اليوم
    وبنعشق نور النجوم جوة عيونك يا ليلة

    الناي يشكينا غناه والسهر لينا حياه
    بنلاقي القمر اللي تاه جوة عيونك يا ليلة

    في الليل بسمع نداكي وافتح ليكي شباكي
    يحلالي السهر معاكي جوة عيونك يا ليلة
    _____________________________


    9- يا سمرة
    كلمات : رضا امين
    الحان : خليل مصطفى
    توزيع : فتحي سلامة

    غناوي الشوق غناوينا لاحبابنا تطير بينا تودينا
    ولا الاحزان تدوبنا ولا الافراح تنسينا ليالينا
    في ليل الغربة يا سمرة هواكي النسمة والقمرة

    يا وعدي يا مواعيدي انا عمرك انا انتي
    انا المشتاق ويوم عيدي في يوم عيدك يا غنوتي

    انا صفوك انا حيرتك ودنيا الحب دنيانا
    ليالي ياما علي سيرتك تبات من شوقها سهرانة


    البوم هلا هلا 1986


    1 - راحل
    كلمات : مجدي النجار
    الحان : عبد العزيز شاهين
    توزيع : محمد هلال


    راحل انا انا راحل فارق الاحباب
    ماشي في ضلع الاحزان لبلاد الاغراب

    راحل يا دار الاحباب راحل انا عنكم
    قدري اعيش غراب قدري اضيع منكم

    ياربي ليه حبيتك صعب الفراق على العين
    فين قلبي يوم ما لقيتك مطرح لقاءنا فين

    ماشي انا في طريق وانتي في طريق تاني
    لا شمع عاد بيضئ ولا دمع اه ينساني

    راحل يا روح الروح راحل بلا مرسى
    صعب الحنين دا يضيع صعب العيون تنسى
    _____________________________


    2- ماله
    كلمات : عبد الرحيم شاهين
    الحان : عبد الرحيم شاهين
    توزيع : محمد هلال


    ماله ماله ماله ماله ماله والله ماله ماله

    ماله لو حبيته جوه عينيه وداريته
    هو اللي حبيته جوة عينيا داريته
    انا ليلي نهاري فكري بيه مشغول
    كيف انساه دلوني هو دا معقول
    قولوا زي ما تقولوا لكن حبه بصنه

    يا حسدنا مالكم بيا وبي خلي
    ليه عايزين خصامنا انا وحبيب عمري
    ايه هيعود من فراقنا
    ليه عايزين ليه خصامنا

    يا عيوني السهارى فين حبيب قلبي
    ساب الليل ويايا وخد معاه عمري
    داروا عيونكوا حسدتونا
    اه من نار اللي شافونا

    _____________________________


    3- يصعب علينا
    كلمات : مجدي النجار
    الحان : محمد درويش
    توزيع : محمد هلال


    يصعب علينا تبعدوا وتنسونا
    ياللي بحنان الحب عودتونا
    تنسوا ليه بعتونا بعتوا الامان بعتوا السنين
    تنسوا ليه تنسونا ضاع من قلبكوا فين الحنين

    زنب القلوب العاشقة ليه تنسوها
    عشرة حنان ازاي يا ناس تبوعوها
    هو الفراق موانينا ولا الدموع مراسينا

    عاتبيني حلو العتاب بين الحبايب عيني
    مر العذاب بقت كاسات جوة عيني
    حلو العتاب عاتبيني يكفى العذاب سامحيني

    _____________________________


    4- عودي يا ليالي تاني
    كلمات : عبد الرحمن ابو سنة
    الحان : موسيقى
    توزيع :ابراهيم الراديو

    عودي يا ليالي تاني عودي يا ليالي
    جرحي من حبيبي الغالي سهرني الليالي
    يا قلبي اه من فرقة الاحباب
    وكل اه عذابي صح عذاب
    والوعد والمكتوب غلاب غلاب

    يا ما من حنانوا سقاني قبل ما ينسى
    دلوقتي عطشان يا زماني والمر في لساني
    فاتلي قساه والقلب ليه مشتاق
    وفي اللقى بعتب عليك يا فراق
    بعتب واقول مشتاق مشتاق

    يانجوم يا خلاني احكولي احزاني
    قولوا حبيبك تايهه في الدنيا وحداني
    حتى غناه الفرح منه غاب
    جرحه معاه عاشق وعمره ما تاب
    والوعد والمكتوب غلاب غلاب

    _____________________________


    5- قلوع
    كلمات : عبد الرحيم منصور
    الحان : محمد الشيخ
    توزيع : محمد هلال

    قلوع قلوع قلوع قلوع مروحين
    عيون عيون عيون عيون متغربين
    ما حد عارف مين مين المروحين
    مين اللي راح يفرح ومين يبات حزين

    لقي وفرقة وقدر ومين يختار نصيبه
    حبيب زي القمر غريب في ليل حبيبه
    بعدي بحر دموع يصادفني بحر ندم
    راحوا الصحاب حواللي ليا فيهم عشم

    بشر يزرع قمر في عتمة الدموع
    وقلوب زي المطر وقلوب من غير قلوب
    يا روحي يا عطشانة يانفسي يا تعبانية
    قلوع لفين وخدانا في رحلة الحنين

    _____________________________


    5- هلا هلا
    كلمات : مجدي النجار
    الحان : عمرو دياب
    توزيع : محمد هلال

    حمد الله على السلامة هلا هلا
    اشتقنا ليكم ياما الصحبة دي وحشانا
    والفرحة مش سعيانا يا مرحبا يا هنانا

    من غيركوا والله تعبنا والشوق حلف ما يسبنا
    لا رسالة بتريحنا ولا غنوة بتفرحنا
    انتم هنا في الغربة واحنا هنا في دوامة

    حمد الله على صحبتنا ورجوعكم لمحبتنا
    من يوم رحيلكم واحنا ما حد عدى في ريحنا
    شوفناكوا والله فرحنا بوصولكوا بالسلامة

    يا اغلى حاجة لينا ردت ورحنا فينا
    دا البعد عنكم نار والفرقة باستمرار
    الرحمة يا اهل الدار واحشنا والله يا ما
    _____________________________


    6- مدي ايدك
    كلمات : عبد الرحمن ابو سنة
    الحان : موسيقى
    توزيع : محمد هلال



    مدي ايديك للايدين المفرودين
    واحضنيني وانسي بكرة والسنين
    بينا ياالله يا صبية نعشق اللحظة اللي جاية
    قربي دا الشط قلبي والليالي قليلين
    يالله يالله ياللله يالله يا صبية دي الليالي قليلين

    يا عيوني بتناديلنا سهرانين
    عطشانين حب والله ومشتاقين
    عمري راجع من القسية من ليالي عذابها فيا
    زي طفل وليد بيحبي ويبكي على الصدر الحنون
    يالله يالله ياللله يالله يا صبية قلبي ما يعرف يخون

    بندهك بقلب ما يعرف يخون
    اسمعيني وابعدي كل الظنون
    واما كتر اللوم عليا والزمان عملها فيا
    افتكرت معاكي حبي وافتكرت اجمل سنين
    يالله يالله ياللله يالله يا صبية دي الليالي قليلين
    _____________________________


    7 - مية مية
    كلمات : مجدي النجار
    الحان : عمرو دياب
    توزيع : محمد هلال

    مية مية مية مية في الحلاوة الربانية
    مية مية مية مية في الشقاوة المصرواية
    واللي باين من عينيها ان ليها شوق وغية
    واللي باين من عينيا ان فيهم حسن نية

    عروسة عروسة متزوقة رباني
    وخدني ليك الشوق ورماني
    في بحور حنانك بحلم اغرق اغرق تاني وتاني
    يا اللي الهوى في عيونك ساحر
    نجي غريق من وسط المية

    مية مية ومعجبة بيا معجب بيها الشوق في عينيا
    الف رصيد في الحب وصلها يطلب منها سلام وتحية
    راح كل الكون جمبي بعد عذاب شهرين وشوية

    _____________________________


    8-المكتوب على الجبين
    كلمات : فتحي سلامة
    الحان : محمد قابيل
    توزيع : ابراهيم الراديو

    ومنين اجيب ناس لمعنى في السؤال يتلوه
    الجدع قتلوه وعلى النيابة جابوه
    اسأل السؤال من رد قالوه

    عارفين ولا مش عارفين
    ولا على الحكومة داروه
    احترت والله احط الحرف فوق السطر
    ولا ابكي على المكتوب

    يا رحمة فين اراضيكي برقبتي وروحي افديكي
    واحل لغز السؤال

    والمكتوب على الجبين لازم تشوفه العين
    دي حكاية حكاها الحكيم وعاشها بقلبه
    وشفاها كمان بالعين نائب عمومي بيسأل
    محتار ضناه العدل والعدالة نجيبها منين
    ورمش عين الحبيبة يفرش على فدادين

    والحق له وشين واحد معلم كتب
    والتاني معه ملاين
    عصفور وريشه طار من الجناحين
    واللي انقتل على السور لازم تشوفه العين
    واسئلة الوفات مين اللي اتقتل واللي قتل
    نجيب الاجابة مين


    البوم خالصين 1987


    1- خالصين
    كلمات : رضا امين
    الحان : خليل مصطفى
    توزيع : فتحي سلامة

    لو شوقك قد شوقي يبقى احنا كدا خالصين
    هنقول للدنيا روقي وتعالي بأحلى سنين
    وتعالي تعالي تعالي يا اللي دايما على بالي
    لو حالك كان من حالي يبقى احنا كده خالصين

    قلبي بيسألني سؤال وسؤاله جوابه معاكي
    لو عاش قلبي رحال في بلاد الشوق وياكي
    حيلاقي معاكي طريقه ولا هيتوه في هواكي

    ايام بتجيب ايام ولأمتى انا هستنى
    هفضل عايش احلام ولا فعلا هتهنى
    قلبي هيلاقي نصيبه ولا هيفضل يتمنى
    _____________________________

    2- هي عنواني
    كلمات : رضا امين
    الحان : جمال لطفي
    توزيع : فتحي سلامة

    هي عايزاني ولا رفضاني ولا محتارة
    دا الحنان قلبي والامان قلبي بس يا خسارة
    اللي قلبي حاسس بيها واللي نفسي تعيش ايامي
    كل ما اجي اقرب ليها بالخيال تسبق احلامي

    قلبي قال يا حلوة تعالي ياترى قلبها يسمع له
    قلبها ساكن في العالي قلبي مش قادر يوصله
    قلبي يا مشتاق يا اللي دوبت من الاشواق قولي

    قلبي قال يا حلوة تعالي فرحي عاشق مستني
    قلبها ساكن في العالي مهما اغني ازاي تسمعني
    قلبي يا مشتاق يا اللي دوبت من الاشواق قولي
    _____________________________

    3 - السكة مش طويلة
    كلمات : محمد البنا
    الحان : خليل مصطفى
    توزيع : فتحي سلامة

    السكة مش طويلة فاضل على الحلو خطوة
    وهعدي في يوم وليلة لكن خايف يا بكرة
    جايز على قد خوفنا فرح الايام يشوفنا وينور كل ليلة

    الحلم اللي انتي فيه زي الايام بريئة
    امتا بكرة نلاقيه امتا هيكون حقيقة
    لكن على قد ما احلم الشوقة في قربك ارحم من البعد ولو لي ليلة

    بحلم بيكي ابتسامة رسمالي بكرة ضحكة
    وفي ايام الملامة بتكون طريق وذكرى
    يا بكرة تعالى بكرة وارميني في كل فكرة تخلق من الخوف وسيلة
    _____________________________

    4 - عينه مني
    كلمات : مجدي النجار
    الحان : عمرو دياب
    توزيع : فتحي سلامة

    عيني عيني منك والله والله عيني منك
    يا سكر نبات نصي الحلو انتي
    انتي يا حبيبتي يا احلى البنات
    واربي الباب وعدي عدي القلب عدي
    وعدي من سكات قلبي دار امان

    قلبي يا ضنايا ملاك مش معايا تايهه من زمان
    تايهه جوة ارضك الف اه في عرضك تديني العنوان

    ايه اخرتها معاكي حب وحبناكي صبر صبرنا سنين
    عشق عشقت عينيكي غيرة وغيرت عليكي وبرضه مش عاجبين
    _____________________________

    5- افراح
    كلمات : رضا امين
    الحان : خليل مصطفى
    توزيع : فتحي سلامة

    لما بأحلامنا نسهر ليالينا
    تفرح ايامنا تضحك في عينينا

    طراح يا ليل الامل طراح
    طراح يا ليل الامل افراح

    ليلنا قال ازاي الحال
    قولنا الحال عال العال

    ليل يا ليل واما نميل
    منملش غير غير لجميل
    _____________________________

    6- امال ايه
    كلمات : مجدي النجار
    الحان : حجاج عبد الرحمن
    توزيع : فتحي سلامة

    امال ايه امال ايه ميختلفش اتنين عليه
    عنده الجاه عنده المال عنده السحر في ضي عينيه

    طرحة جبينة ورد في خده ورد عليه سيدي فل عليه
    كل الناس طمعانة في وده كل الناس سيد كل الناس
    دا اللي الحب زماممه في يده مالك كل الناس حواليه

    كده من غير خلخلال مخيالني كده من غير
    زيه مفيش له زي عاجبني زيه مفيش
    اسمر قلبي اتسمر منه لما عينيا جت في عينيه
    _____________________________

    7- كلام العين
    كلمات : حسن السيد
    الحان : فلكلور
    توزيع : فتحي سلامة

    دا كلام العين احلى كلام
    ما بين اتنين حب وغرام

    عيونك يا صبية سحرتني
    في بحور الشوق ورمتني
    وانا والله يا صبية منيش عوام

    دا عشق العين والله سهرني
    وكلام العين والله حيرني

    فعينيك السود انا دايب دوب
    وربي المعبود عنك ما هتوب
    _____________________________

    8- ياطير يا متغرب
    كلمات : ابراهيم حسين
    الحان : مصطفى دويدار
    توزيع : فتحي سلامة

    يا طير يا متغرب بيتك الاخضر قرب
    بعد ما طال مشوارك طلعت شمس نهارك
    ارجع عمر دارك وابدا تاني وجرب

    اوعى يغرك طيشك ولا تغير ريشك
    وعلشان لقمة عيشك تمشي ورا التيار
    خوفي عنه بنيته في الغربة وعليته
    الاقيك يوم هديته والاحلام تنهار

    حاسب امسك تبت في الزرع اللي منبت
    علشان بلدك حبت فيك عزم واصرار
    صدق المثل القايل ان العود المايل
    عمره في يوم ماهو شايل على اغصانه ثمار
    _____________________________

    8-لو قال
    كلمات : رضا امين
    الحان : عمرو دياب
    توزيع : فتحي سلامة

    لو قال انا مهري السهر عمري السهر
    لو قال انا قلبي وتر انا قلبي له موال

    لو قال يا ناس لو قال هيرقص الموال
    ويفرحنا ويريحنا في الغربة والترحال

    عشمان انا عشمان والقلب قال لو كان
    طبعه الحنان احنا كمان سكتنا شوق وحنان

    لو قال ياريته يقول خايف سكوته يطول
    دا احنا صابرين لكن عارفين ان احنا في يوم هاننول

    يا ليلي قول قولها لكل الصبايا انت اللقى يا ليل
    يحضن قلوبنا الحيارى دا احنا فراقنا خسارة
    _____________________________

    9-زيتوني
    كلمات : مجدي النجار
    الحان : يحيى عبد الله
    توزيع : فتحي سلامة

    زيتوني يا اللي عيونك سحروني والله عيونك
    نساي ونساي هوايا وعذابك فيا هوايا
    وجنايتي عشق عيونك مش قادر انسى عيونك

    من نظرتين وملكت الروح في ثانيتين انا دوبت حنين
    وقولت اوعى يا قلبي تروح لقيت هواك كده واري العين
    والف مين يتمنى عيونك

    قدرت انسى الكل في ثانية الا عيونك منستهاش
    جنة رب الكون في الدنيا اللي يحب ميتمناش
    من الحلوين غير بس عيونك
    avatar
    مصطفى جابر
    الزاعيم

    الزاعيم

    عدد المساهمات : 837
    نقاط : 2431
    السٌّمعَة : 75
    تاريخ التسجيل : 20/09/2009

    رد: كلمات جميع اغاني عمرو دياب

    مُساهمة من طرف مصطفى جابر في الإثنين مارس 12, 2012 1:23 pm

    شكرا اخى الغالى وبارك اللة فيك


    عدل سابقا من قبل مصطفى جابر في الثلاثاء أبريل 03, 2012 7:09 pm عدل 1 مرات
    avatar
    مصطفى جابر
    الزاعيم

    الزاعيم

    عدد المساهمات : 837
    نقاط : 2431
    السٌّمعَة : 75
    تاريخ التسجيل : 20/09/2009

    رد: كلمات جميع اغاني عمرو دياب

    مُساهمة من طرف مصطفى جابر في الإثنين مارس 12, 2012 1:28 pm

    مثبت وشكرا جزيلا لحضرتك على المشاركة الجميلة ونتمنى المزيد

      الوقت/التاريخ الآن هو السبت نوفمبر 18, 2017 8:44 pm